Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Mapa strony

Dworzec kolejowy

Dworzec kolejowy

Dworzec kolejowy i ekspedycję towarową wybudowano razem z linią kolejową z Orzesza do Żor o długości 13,33 km, na której pierwszy próbny przejazd pociągu odbył się 2.07.1884 r.

Oficjalne otwarcie ruchu nastąpiło 1 września, zaś na trasie kursowały dziennie 3 pociągi: pocztowy, osobowy i towarowy. W 1910 r. przeprowadzono budowę kolei do Pawłowic, o długości 12,42 km.

Sam budynek dworca był parokrotnie przebudowywany m.in. w związku z budową odcinka linii kolejowej Żory-Pszczyna w latach 1935 do 1938.

Jest to obiekt dwukondygnacyjny, jedenastoosiowy, asymetryczny, podzielony ramowo pasami ceglanymi. Nad oknami i wejściami widnieją łukowe gzymsy ceglane. Po obydwu stronach budynku głównego znajdują się przybudówki zwieńczone trójkątnie, a w ich szczytowych punktach znajdują się przybudówki zwieńczone trójkątnie, a w ich szczytowych punktach wmurowane są trójkątne.

W czasie działań wojennych zabudowania dworcowe zostały częściowo uszkodzone i po wojnie odremontowane. Obecnie, po kilkunastu latach starań zdewastowany budynek dworca kolejowego przeszedł w ręce miasta i ma być przywrócony jego wygląd z lat świetności.