Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Mapa strony

Obraz Jana Gajdy

Obraz Jana Gajdy

Obraz „Wniebowzięcie Matki Boskiej” Jana Gajdy

Śląski malarz i poeta Jan Gajda, żyjący w latach 1827 – 1911, znany był przede wszystkim jako autor kościelnych fresków. Związany z Żorami przez 49 ostatnich lat swego życia tutaj i w okolicznych miejscowościach tworzył swe sakralne malowidła.

W latach 1868 i 1893 Jan Gajda wymalował wnętrze kościoła parafialnego w Jankowicach Rybnickich (ściany, ołtarz, obrazy i stacje Drogi Krzyżowej). Wykonał także dwa obrazy na blasze o wielkości 2 na 3 metry, przedstawiające ks. Walentego ściganego przez husytów i ukrywającego hostię w dziupli, oraz jego męczeńską śmierć.

W kościele farnym w Żorach namalował cztery sceny z życia Marii, mianowicie: Zwiastowanie, Nawiedzenie, Wniebowzięcie i Koronację. Dzięki niemu wykonano też nową polichromię kościoła w Szerokiej.

W 1877 wykonał malowanie kościoła w Pszowie. Jego obrazy znajdują się również w kościele pw. Wniebowstąpienia NMP w Rybniku „na górce”. Jest też autorem plafonu na suficie nawy głównej w lubeckim kościele (około 1899).

Do naszych czasów zachowało się niewiele jego dzieł – większość została przemalowana, lub zamalowana w czasie kolejnych remontów katolickich świątyń.

W Żorach zachował się jedynie jeden obraz autorstwa Jana Gajdy. Jest to „Wniebowzięcie Matki Boskiej”  z 1864 roku, duży obraz olejny na płótnie w złoconej drewnianej ramie, wykonany w stylu „naiwnego neobaroku”,  znajdujący się kapliczce przydrożnej w Rowniu.

Obraz ten podobnie jak kapliczka niszczał z biegiem lat, fachowej konserwacji został poddany dopiero pod koniec pierwszej dekady XXI wieku. Obecnie, zarówno obraz, jak i kapliczka są własnością Muzeum Miejskiego w Żorach. Na zlecenie muzeum powstała dokładna kopia tego obrazu, która trafi do kapliczki w momencie, gdy warunki tam panujące zagrażały oryginałowi.