Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Mapa strony

A w komorze znaleźć można

A w komorze znaleźć można

KOMORA
KOMORA

Niewielka przestrzeń ekspozycyjna narzuca przedstawienie kilku charakterystycznych pomieszczeń, takich jak komora, sień, piwnica czy spiżarnia, pełniących dawniej podobne funkcje, w jednej sali.

Zabieg ten pozwalają zastosować również uwarunkowania historyczno-architektoniczne. Ze względu na różnorodny charakter zabudowań miejskich trudno było jednoznacznie rozróżnić wszystkie te przestrzenie, przyporządkowując im odpowiedni charakter.

Komora to zazwyczaj małe i ciemne pomieszczenie, które pełniło na co dzień funkcje spiżarni, podręcznego warsztatu czy składu sprzętów kuchennych i domowych wykorzystywanych od czasu do czasu.

Dawniej w domach chłopskich w ciepłe noce w komorze nocowała młodzież, a zwłaszcza młode dziewczęta. Tam też trzymano bieliznę oraz odzież.

W komorze, która pełni równocześnie funkcję sieni i spiżarni, znajdują się zespoły przedmiotów związane z uprawą zboża (kosa, sierp, cepy) i jego dalszą obróbką (kamienne żarna, plecione formy do chleba), wytwarzaniem masła (separator, maselnica), urządzenia związane z praniem i prasowaniem (tarki – szklana i blaszana, drewniana pralka i magiel) oraz z przygotowywaniem pożywienia (m. in. szatkownica do kapusty, maszyna do mielenia maku).

Zazwyczaj w pomieszczeniach gospodarczych, pomimo umiłowania Ślązaków do porządku, panował pozorny nieład, Rozmieszczenie poszczególnych obiektów czy narzędzi było z reguły przypadkowe i podporządkowane utylitarnym charakterem danego pomieszczenia.

Ze względu do duże nagromadzenie i różnorodność przedmiotów występujących w pomieszczeniach gospodarczych dokonano wyboru eksponatów, redukując ich ilość, a kryterium, którym się kierowano była ich atrakcyjność wizualna i charakter sentymentalny odbiorcy. Obiekty zostały podzielone na zespoły tematyczne, co uporządkowało przestrzeń ekspozycyjną pod kątem edukacyjnym.