Dworzec kolejowy
Dworzec kolejowy
Dworzec kolejowy i ekspedycję towarową wybudowano razem z linią kolejową z Orzesza do Żor o długości 13,33 km, na której pierwszy próbny przejazd pociągu odbył się 2.07.1884 r.
Oficjalne otwarcie ruchu nastąpiło 1 września, zaś na trasie kursowały dziennie 3 pociągi: pocztowy, osobowy i towarowy. W 1910 r. przeprowadzono budowę kolei do Pawłowic, o długości 12,42 km.
Sam budynek dworca był parokrotnie przebudowywany m.in. w związku z budową odcinka linii kolejowej Żory-Pszczyna w latach 1935 do 1938.
Jest to obiekt dwukondygnacyjny, jedenastoosiowy, asymetryczny, podzielony ramowo pasami ceglanymi. Nad oknami i wejściami widnieją łukowe gzymsy ceglane. Po obydwu stronach budynku głównego znajdują się przybudówki zwieńczone trójkątnie, a w ich szczytowych punktach znajdują się przybudówki zwieńczone trójkątnie, a w ich szczytowych punktach wmurowane są trójkątne.
W czasie działań wojennych zabudowania dworcowe zostały częściowo uszkodzone i po wojnie odremontowane. Obecnie, po kilkunastu latach starań zdewastowany budynek dworca kolejowego przeszedł w ręce miasta i ma być przywrócony jego wygląd z lat świetności.